Retur og reklamasjon
Bytting av varer kjøpt i nettbutikk
Dersom du ønsker å bytte mottatt vare i en annen størrelse eller farge må du kontakte Dorthea innen kort tid. Vi sender nye varer fraktfritt, men returen dekkes av deg. Det er viktig at byttet avklares med oss på e-post (webshop@dorothea.no) eller telefon (966 20 544), slik at vi kan bekrefte at ønsket produkt, farge eller størrelse er tilgjengelig på lager. Ved bruk av bytterett må varen være ubrukt, og merkelapper må ikke være fjernet fra produktet. Om du ønsker å returnere varer kjøpt i nettbutikk direkte i en av våre butikker på Mosseportensenter eller Holmensenter lar dette seg gjøre om de har varen i butikk, men da kan du dessverre ikke bytte til andre varer.
Returnere bestilling i butikk kjøpt i nettbutikk
Om man ønsker å heve et kjøp gjort i vår nettbutikk kan ikke dette refunderes i butikk. Da må bestillingen sendes til vårt lager på Vestby eller den kan leveres inn til en av våre butikker på Mosseporten eller Holmensenter som vil sende den til vårt lager. Så snart vi har mottatt din retur på vårt lager i Vestby vil den behandles. Ved godkjent retur vil pengene refunderes til betalingskort ved kjøp eller ved kjøp via Klarna vil vi endre din Klarna-faktura. Klarna sender ikke ut ny faktura, men korrigerer den som foreligger.
Returnere bestilling via PostNord
Sammen med din ordre får du et returskjema. Her står alt du trenger å vite om bytte og retur. Sørg for at varene har alle merkelapper og er i originalemballasje. Viktig: IKKE benytt fraktetiketten som stod utenpå din pakke da denne bare sender pakken til deg selv en gang til. Deretter leveres din retur til ditt nærmeste PostNord utleveringssted. Vi behandler din retur så snart den er ankommet vårt lager.
Ved å benytte seg av vår ferdig frankerte returlapp tilkommer returfrakt på 90 kr. Dette blir lagt til når din retur er registrert og behandlet hos oss.
Bruker man den ferdig frankerte returlappen ved forsendelse av en reklamasjon dekker vi returkostnadene.
Om du ønsker å sende din retur på annen måte minner vi på at kunden har alt ansvar for varen inntil den er ankommet vårt nettlager.
Reklamasjon
Dersom det oppdages feil eller mangler på et produkt kjøpt gjennom Dorothea sin nettbutikk må kjøper innen rimelig tid gi Dorothea beskjed om dette via e-post eller telefon. Kunden må ta kontakt med Dorothea for å få tilsendt ferdig frankert returseddel per mail. Produktet sendes så kostnadsfritt tilbake, og ny vare vil bli tilsendt så fremt lagerbeholdningen tillater det. Har man kjøpt produktet gjennom nettbutikken dekker Dorothea porto til og fra ved behandling av reklamasjonsproduktet. Når reklamasjonen er godkjent refunderer vi kostnadene tilbake til din konto, eller sender en ny vare.
Angrerett
Angrerettloven fra 2014 gjelder ved alle kjøp forbrukere foretar i Dorotheas nettbutikk. Hos oss vil kjøperen motta angrerettsskjema sammen med ordrebekreftelsen på e-post. Angrefristen utløper etter 14 dager etter den dagen kjøperen har mottatt varene. I denne perioden kan kjøperen uten forpliktelser sende tilbake varene man har mottatt. Etter dagens angrerettlov av 2014 er angrefristen på 12 mnd dersom kjøperen ikke har mottatt opplysning om at det foreligger angrerett og et standardisert angreskjema. Hvis Dorothea sørger for at denne opplysningen vil bli gitt i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene, jf. angrerettloven § 21 jf. § 8 første ledd bokstav h. Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort, jf. angrl § 25. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesum- men til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. Ved bruk av angrerett må varen være ubrukt, og merkelapper (hang-tags f.eks) må ikke være fjernet fra produktet. Brukes angreretten på varer som er betalt med rabattkupong/rabattkode/rabaterte gavekort, er det beløpet du har betalt for varen og ikke varens salgspris, som refunderes. Ved retur og benyttelse av angrerett kan man altså ikke få refundert et høyere beløp enn det man har betalt for varen. Ved kredittkortkjøp vil du få pengene refundert direkte til din konto for varer som er sendt i retur. Har du mottatt faktura trekker du fra beløpet for varen(e) på den mottatte fakturaen selv, da du ikke vil få tilsendt ny faktura.
Bytterett
Det er ingen bytterett på uforseglete matvarer, undertøy, bikinier og øredobber.